Zoals we aankondigden in de rubriek 'Flash' (zie p. 7) leggen we een aankooporder voor Lafarge. Daarvoor bouwen we een deel van onze positie in Michelin af, na de klim van de voorbije twee weken. Dat verklaart ook de adviesverlaging van de Franse bandengigant.
...

Zoals we aankondigden in de rubriek 'Flash' (zie p. 7) leggen we een aankooporder voor Lafarge. Daarvoor bouwen we een deel van onze positie in Michelin af, na de klim van de voorbije twee weken. Dat verklaart ook de adviesverlaging van de Franse bandengigant.Scania-bod slecht onthaaldHet zat er al enkele weken aan te komen, en begin deze week was het dan zover: Volkswagen brengt een bod uit op de resterende aandelen (62% van de stemrechten) van de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania. De Volkswagen-top wil het model dat het toepast bij de personenwagens ook doorvoeren op de vrachtwagenactiviteiten: het succesvol delen van technologie, knowhow en componenten voor verschillende modellen, om de winstgevendheid te verhogen. Volkswagen wil zijn voet zetten naast de marktleiders Daimler en Volvo Trucks door het eigen merk - het Duitse MAN en dus ook het Zweedse Scania - op dezelfde manier te doen werken als bijvoorbeeld Volkswagen, Skoda en Seat doen bij de personenwagens. De Zweedse minderheidsaandeelhouders bij Scania verzetten zich tot nog toe tegen die manier van werken. Overtrokken marktreactieStrategisch bekeken is het een logisch overnamebod. Toch stuurde de markt het aandeel 6 à 7% lager, omdat ze de premie van 36% - het bod bedraagt 200 Zweedse kroon (SEK) per aandeel - te hoog vindt. Het is ook niet zeker dat de Zweedse aandeelhouders zullen toehappen, omdat ook andere factoren zoals de werkgelegenheid (9000 banen in Zweden) een rol spelen. De ijzersterke financiële positie van de Volkswagen-groep komt door het bod niet in het gedrang.We vinden de marktreactie overtrokken en zien er een nieuwe koopkans in voor beleggers die nog geen Volkswagen-aandelen in portefeuille hebben. Te meer omdat we het aandeel tegen 8 keer de verwachte winst dit jaar en 7 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) nog relatief goedkoop gewaardeerd is. Vandaar het ongewijzigde advies 'koopwaardig' (rating 1B).