Sanofi zet zijn pijplijn open

Het Franse farmaconcern Sanofi is klaar voor een nieuwe groeifase.

De Franse farmareus Sanofi kocht begin 2011 het Amerikaanse biotechbedrijf Genzyme, een specialist in zeldzame ziekten, voor 20 miljard USD. Genzyme moest eerst meehelpen om de negatieve weerslag op de verkopen van de patent cliff (het verlies van patentbescherming van heel wat belangrijke geneesmiddelen) op te vangen en moet nu mee zorgen voor omzetgroei. Genzyme is dan ook een van de zeven groeiplatforms van het Franse farmabedrijf. Na de Verenigde Staten kreeg Sanofi nu ook in Europa, zoals verwacht, de goedkeuring voor Aubagio, een behandeling voor multiple sclerose (MS). Het is een nieuw geneesmiddel uit de Genzyme-pijplijn dat de markt haalt. Redelijk wat analisten geloven dat Aubagio tegen 2020 de status van blockbuster (minstens 1 miljard jaarlijkse verkopen) kan halen.

Voor de rest van het jaar is het nog uitkijken naar nog een andere verwachte goedkeuring uit de Genzyme-pijplijn en ook voor de behandeling van MS: Lemtrada. En voor nog meer spanning zal de publicatie van de eerste fase III-resultaten voor PCSK9 of alirocumab zorgen. Dat is een potentiële blockbuster tegen ‘slechte’ cholesterol voor patiënten die met de bestaande middelen niet kunnen worden geholpen. De resultaten worden over ongeveer een maand verwacht. Gunstige resultaten kunnen uiteraard de koers een ondersteuning geven en opnieuw voor wat meer positief momentum zorgen.

Tegen een verwachte koers-winstverhouding van 13 en een verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van bedrijfskasstroom (ebitda) van 9 oogt Sanofi misschien niet goedkoop. Maar de koers is al meer dan 10% teruggevallen, mede door de tegenvallende halfjaarcijfers. Dit jaar is echter het dal in de winstevolutie. Het Franse farmaconcern is klaar voor een nieuwe groeifase en noteert met een korting van 15% ten opzichte van het gemiddelde van de andere farmagrootheden. Het advies luidt dan ook ‘koopwaardig’ (rating 1B) en het aandeel blijft vanzelfsprekend in de voorbeeldportefeuille.

Partner Content