Schlumberger doet beter dan verwacht

De kwartaalresultaten van Schlumberger zijn een schot in de roos.

We namen de grootste oliedienstenspeler ter wereld onlangs op in de voorbeeldportefeuille omdat het onze favoriete energiewaarde is om in te spelen op de schaliegasrevolutie in de Verenigde Staten. Schlumberger beschikt over de beste technologische expertise om van schaliegasprojecten een succes te maken, en dus tot sterke productieresultaten te komen. Een belangrijke troef van het Frans-Amerikaanse oliedienstenbedrijf op langere termijn is ook de wereldwijde aanwezigheid.

Voor het afgelopen tweede kwartaal stond de analistenconsensus op 11,15 miljard USD omzet en 1,10 USD winst per aandeel. De uiteindelijke omzet van 11,18 miljard USD en de winst per aandeel van 1,15 USD liggen boven de verwachtingen van de analisten. De nettowinst bedroeg zelfs 2,1 miljard USD of 1,57 USD per aandeel, maar daarin zaten dus wel flink wat eenmalige elementen. Belangrijk is dat de omzettoename overal beter was dan verwacht, met toch weer een uitblinkersrol voor de internationale activiteiten. Daar lag de omzetgroei op 8%, terwijl die voor de regio Noord-Amerika op +2% lag. De sterkste groei lag andermaal in het Midden-Oosten en Azië met een klim van 11%. De omzettoename bedraagt 8% op jaarbasis, maar ligt ook 6% hoger dan het zakencijfer in het eerste kwartaal (10,67 miljard USD).

De positieve koersreactie werd mee ondersteund door de beslissing van de raad van bestuur om een nieuw, omvangrijk inkoopprogramma van eigen aandelen op te zetten. Het vorige programma van vijf jaar loopt in het derde trimester af en wordt door een nieuw vijfjarige programma vervangen. Alleen wordt het bedrag tot 10 miljard USD opgetrokken. De voorbije drie weken alleen steeg het aandeel met 15%. De winstverwachtingen zullen wel nog wat worden opgetrokken, maar tegen 17 keer de verwachte winst voor dit en 14 keer die van volgend jaar is de onderwaardering al voor een stuk weggewerkt. Vandaar dat we het advies verlagen naar ‘kopen op correctie’ (rating 2C).

Partner Content