We richten onze pijlen op Solvay. Daarvoor moet een andere waarde sneuvelen. De keuze valt vrij logisch op Yum! Brands.
...

We richten onze pijlen op Solvay. Daarvoor moet een andere waarde sneuvelen. De keuze valt vrij logisch op Yum! Brands.We hadden Lafarge graag weer in de voorbeeldportefeuille opgenomen, maar onze aankooplimiet bleek voorlopig te scherp. We blijven het aandeel echter opvolgen en het blijft een portefeuillekandidaat. Voorlopig richten we onze pijlen op Solvay (zie Flash, p. 7). Omdat we ook intekenen op de kapitaalverhoging van Tessenderlo Group, moet een andere waarde sneuvelen om een normale positie in Solvay te kunnen kopen. De keuze valt vrij logisch op Yum! Brands, waarvan we het advies in het vorig nummer nog hebben verlaagd.Bolloré: bod op Havas looptHet vrijwillige bod van Bolloré op de aandelen van Havas (de op vier na grootste advertentiegroep ter wereld), die het nog niet in bezit heeft, is op 1 december van start gegaan en loopt nog tot en met 9 januari. Bolloré kocht al tien jaar geleden een belang van 20% in Havas en had dat pakket de voorbije jaren direct en indirect uitgebreid tot 36,2%. Het is de bedoeling een meerderheidsbelang (boven 50%) te verwerven. Het Bolloré-aandeel werd in 100 gesplitst, waardoor we nu 1000 en geen 10 aandelen van Bolloré in de voorbeeldportefeuille hebben. Het gaat om een omruilbod, waarbij vijf Havas-aandelen kunnen worden ingeruild voor negen Bolloré-aandelen. Onze focus en die van de meeste investeerders ligt meer op Afrika, minder op de communicatie- en mediapoot. Op basis van een faire waarde van 4,9 EUR per aandeel blijft het aandeel koopwaardig (rating 1B). We behouden de positie in de voorbeeldportefeuille. Wellicht voor langere termijn.