Hét beursfeit van deze week is de fusie-overname van Delhaize door Ahold. Daarop komen we terug in de volgende nummers. We vestigen eerst de aandacht op CMB. De tarieven voor het scheepstransport van droge bulk waren de voorbije maanden tot op de zeebodem gezonken. Aan de vraagkant hakt de groeivertraging in China, en meer specifiek de dal...

Hét beursfeit van deze week is de fusie-overname van Delhaize door Ahold. Daarop komen we terug in de volgende nummers. We vestigen eerst de aandacht op CMB. De tarieven voor het scheepstransport van droge bulk waren de voorbije maanden tot op de zeebodem gezonken. Aan de vraagkant hakt de groeivertraging in China, en meer specifiek de dalende Chinese import van steenkool, er zwaar in. Maar vooral aan de aanbodkant is er beweging. De jongste tijd worden oudere schepen sneller verschroot. Op dat gebied was april een piekmaand. Daarnaast worden nieuwbouworders geannuleerd en worden drogebulkschepen zelfs omgebouwd tot containerschepen.We zien de jongste weken dan ook een vrij fors herstel van de tarieven. De afgelopen week klom de Baltic Dry Index drie dagen, met dagstijgingen van 4 tot 6,5%. De index is de voorbije drie weken dan ook met 35% hersteld, weliswaar vanaf een erg laag peil. CMB verloor de voorbije jaren geleidelijk aan de bescherming van de termijncontracten. Die prijsdekking daalt dit jaar tot 35%. Bocimar, de drogebulkdochter van CMB, stapelde de verliezen dan ook op, tot 41,2 miljoen USD in het eerste kwartaal van dit jaar, na 20,5 miljoen USD in het laatste trimester van vorig jaar. CMB voerde de voorbije jaren wel een diversificatiebeleid om het risico beter te spreiden over verschillende activiteiten (ASL Aviation, Delphis), maar de bijdrage ervan is nog te beperkt. CMB heeft ook de nodige cashreserves aangelegd. Het aandeel noteert ook op de zeebodem (dicht bij het laagste peil in vijf jaar) en heeft nog niet echt gereageerd op het - al dan niet tijdelijke - herstel van de tarieven. Vandaar dat we eerder vroeg dan laat een koersherstel verwachten (rating 1B).