Te weinig schuim bij SABMiller

De kans blijft groot dat SABMiller zal moeten eten om niet te worden opgegeten door AB InBev.

Op de officiële halfjaarresultaten van SABMiller voor het boekjaar 2014-2015 (afsluitdatum 31 maart) is het nog wachten tot 13 november, maar het bedrijf heeft de gewoonte ongeveer een maand voordien een trading-update te geven met de omzetevolutie over de eerste zes maanden. In die periode is het omzetcijfer met 5% gegroeid, iets onder de analistenconsensus van +5,5%. Regionale uitblinkers waren Afrika (+10%) en Latijns-Amerika (+7%). Europa deed het ook niet slecht, met een toename van 3%. Azië Pacific liet het afweten met een daling van 1%, met op kop een teleurstellende prestatie voor Australië. Ook China was niet geweldig. Noord-Amerika presteerde met +2% conform de verwachtingen. De volumegroei bleef op groepsniveau beperkt tot 1%, met volumedalingen in Azië Pacific van 3% en in Noord-Amerika van 2%.

Onlangs stond SABMiller in het middelpunt van de belangstelling met een overnamepoging op Heineken, maar de familiale aandeelhouders bij Heineken lieten duidelijk weten dat ze op hun onafhankelijkheid staan. Daarna volgde meteen het bericht dat AB InBev bij banken kredieten probeerde los te krijgen om (wellicht) een bod op SABMiller te lanceren.

Het is begrijpelijk dat het topmanagement van SABMiller daar niet veel over kwijt wilde. Het wilde niet gezegd hebben dat de overnamepoging op Heineken een defensieve zet was, onder meer door erop te wijzen dat de groep het voorbije decennium al zo’n vijftig overnames had verricht, waaronder Miller in 2002 en Foster’s Group in 2011. Toch blijft de kans groot dat SABMiller zal moeten eten (overnemen) om niet opgegeten te worden door AB InBev. We hebben al een stukje winst genomen op deze positie, met de rest wachten we de verdere ontwikkelingen af (rating 2A).

Partner Content