Begin 2015 had Umicore aangekondigd dat zijn Zinc Chemicals-activiteiten te koop stonden en werden afgesplitst. Zowat anderhalf jaar later - mooi voor de vooropgestelde deadline van eind 2016 - werd een koper gevonden, na de ondertekening van een akkoord met Open Gate Capital, een Amerikaanse private investeringsmaatschappij die zich richt op de ontwikkeling van een brede portfolio...

Begin 2015 had Umicore aangekondigd dat zijn Zinc Chemicals-activiteiten te koop stonden en werden afgesplitst. Zowat anderhalf jaar later - mooi voor de vooropgestelde deadline van eind 2016 - werd een koper gevonden, na de ondertekening van een akkoord met Open Gate Capital, een Amerikaanse private investeringsmaatschappij die zich richt op de ontwikkeling van een brede portfolio van hoogwaardige industriële activiteiten. Zinc Chemicals werd in de transactie gewaardeerd op 142,4 miljoen EUR. Analisten vonden dat doorgaans geen al te hoge verkoopprijs, maar tilden er ook niet echt zwaar aan. De herleving van de edelmetaalprijzen is voor Umicore een belangrijker ontwikkeling die zich duidelijk verder doortrekt. In het eerste kwartaal was de omzetgroei nog beperkt gebleven tot 1%. Toen wogen de lagere metaalprijzen nog op de recyclageactiviteiten. Dat kan de komende jaren weer helemaal anders worden. De prognose voor het volledige boekjaar werd behouden op een recurrente bedrijfswinst (rebit) in een vork tussen 335 en 360 miljoen EUR, tegenover 330 miljoen EUR voor boekjaar 2015. Vorig jaar was de recyclageactiviteit goed voor 42% van de rebit. Nog een groeimotor is de elektrische wagen. Umicore trok de afgelopen jaren systematisch de bestaande productiecapaciteit van materialen voor die batterijen op. Onlangs werd echter beslist de komende drie jaar nog eens 160 miljoen EUR extra in de fabrieken in Zuid-Korea en China te investeren. In landen als China worden elektrische auto's bijna een must, gezien de enorme luchtverontreiniging waarmee het land vandaag al kampt. Umicore heeft zodoende fraaie groeiperspectieven door de stijgende vraag naar schone mobiliteit en de toenemende vraag naar recyclage. Het aandeel is echter niet meer goedkoop tegen 10,5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). We blijven dan ook bij ons advies houden (rating 2B).