VW in poleposition

Volkswagen is het jaar in een hogere versnelling gestart.

Ondanks de nadelige wisselkoersontwikkelingen nam de omzet van Volkswagen in de eerste drie maanden toe met 2,7%, tot 47,8 miljard EUR. Het aantal verkochte wagens klom met 7,9%, tot 2,56 miljoen voertuigen. De bedrijfswinst (ebit) steeg met 21,8%, tot 2,85 miljard EUR, zodat de ebit-marge opnieuw verbeterde van 5,0 naar 6,0%. Bijna de helft (1,3 miljard EUR) van de ebit is afkomstig van het populaire luxemerk Audi en een kwart (700 miljoen EUR) komt van het sportmerk Porsche. Die twee premiummerken zijn dus goed voor drie kwart van de groepswinst. Het Volkswagen-merk staat slechts voor 15% van de groeps-ebit. Spectaculair is de verdere toename van de nettocashpositie in de automobieldivisie, tot 17,7 miljard EUR.

De koers van het aandeel kreeg eerder dit jaar een stevige tik na de aankondiging van een vijandig bod op de resterende aandelen van de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania (62% van de stemrechten). Maar het is lang niet zeker dat het bod zal slagen, want er is flink wat weerstand bij de Zweedse aandeelhouders van Scania.

Te goedkoop

Op basis van het eerste trimester is het niet uitgesloten dat het Duitse concern uit Wolfsburg dit jaar al 10 miljoen voertuigen aan de man kan brengen, vier jaar eerder dan gepland. VW is GM al gepasseerd en moet nu nog enkel het Japanse Toyota voor zich dulden als de grootste autobouwer. Via de introductie van maar liefst honderd nieuwe modellen dit en volgend jaar wil de groep de kloof met de Japanners verder verkleinen en tegen 2018 de leidersplaats overnemen.

Het Scania-bod en de twijfels over het economische herstel in de eurozone remmen de koersontwikkeling. Toch blijven we mikken op koersen boven 200 EUR dit jaar, deels op basis van de lage waardering (8,5 keer de verwachte winst 2014; 1 keer de boekwaarde en 6,5 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde en de bedrijfskasstroom). Vandaar het ongewijzigde advies ‘koopwaardig’ (rating 1B).

Partner Content