De prestaties van Adidas in het eerste kwartaal verdienen geen kwalificatie voor het wereldkampioenschap. Vooral door wisselkoersschommelingen ging de omzet achteruit met 6%, tot 3,53 miljard EUR, een stuk onder de gemiddelde analistenschatting van 3,61 miljard EUR. Adidas herwerkte het lanceringsschema van de nieuwe producten bij TaylorMade (golfartikelen), en dat weegt duidelijk op de omzetc...

De prestaties van Adidas in het eerste kwartaal verdienen geen kwalificatie voor het wereldkampioenschap. Vooral door wisselkoersschommelingen ging de omzet achteruit met 6%, tot 3,53 miljard EUR, een stuk onder de gemiddelde analistenschatting van 3,61 miljard EUR. Adidas herwerkte het lanceringsschema van de nieuwe producten bij TaylorMade (golfartikelen), en dat weegt duidelijk op de omzetcijfers. Het nettoresultaat per aandeel ging uiteindelijk achteruit met 34%, tot 204 miljoen EUR, tegenover een analistenconsensus van bijna 219 miljoen EUR. Die val is toch niet ongewoon, omdat een bedrijf eerst de marketingkosten doet eer zich dat vertaalt in verkopen bij grote sportgebeurtenissen. Met het WK Voetbal in Brazilië komt er weer zo'n superbelangrijk sportevenement aan. Adidas is een traditionele partner van de FIFA. Uittredend wereldkampioen Spanje en de kandidaat-wereldkampioenen Duitsland en Argentinië (met Adidas-icoon Lionel Messi) zijn drie van de negen teams die in Adidas-outfit aantreden op het wereldkampioenschap.GroeiwaardeOndanks het zwakke eerste trimester blijft Adidas mikken op een nettowinst tussen 830 en 930 miljoen EUR voor het volledige boekjaar, tegenover 839 miljoen EUR voor 2013 op basis van een stabiele ebit-marge van 8,5 à 9% (8,7% voor 2013). CEO Herbert Hainer zal er nu al spijt van hebben dat hij in 2010 met Route 2015 een ambitieus groeiplan naar voren heeft geschoven, met concrete doelstellingen zoals een omzet van 17 miljard EUR en een ebit-marge van 11% volgend jaar. Die doelstellingen worden nog moeilijk haalbaar door de sterke euro. Maar ze zijn wel een eigen leven gaan leiden en hebben van Adidas dit jaar het zwakst presterend aandeel in de DAX-index gemaakt. Ondanks de superieure groei de voorbije jaren. Adidas is voor ons een kwalitatief groeiaandeel. We zijn opgetogen dat de ontgoochelende kwartaalcijfers niet tot een verdere koersdaling hebben geleid. Vandaar het ongewijzigde advies 'koopwaardig' (rating 1A).