Dat je in een stabiele markt toch gigantisch kan groeien als individueel bedrijf, dat bewijst Kinepolis nu al een decennium lang. Sinds 2014 is er volop sprake van expansie. Het voorlopige hoogtepunt (we verwachten de komende jaren nog grotere acquisities) was de overname van Landmark Cinemas eind vorig jaar. Dat isde tweede grootste Canadese bioscoopgroep (10% marktaandeel) met 44 bioscopen en 303 schermen. Daarmee deed Kinepolis zijn eerste stap buiten Europa, maar cultureel gezien lijkt Canada dan ook meer op Europa dan op de Verenigde Staten. Opvallend is wel dat de meeste complexen kleiner zijn, driekwart gehuurd en ook minder bezoekers trekken dat het Kinepolis-gemiddelde. Nog opvallender is de veel lagere rendabiliteit per bezoeker. Daar komt het sterke managementte...

Dat je in een stabiele markt toch gigantisch kan groeien als individueel bedrijf, dat bewijst Kinepolis nu al een decennium lang. Sinds 2014 is er volop sprake van expansie. Het voorlopige hoogtepunt (we verwachten de komende jaren nog grotere acquisities) was de overname van Landmark Cinemas eind vorig jaar. Dat isde tweede grootste Canadese bioscoopgroep (10% marktaandeel) met 44 bioscopen en 303 schermen. Daarmee deed Kinepolis zijn eerste stap buiten Europa, maar cultureel gezien lijkt Canada dan ook meer op Europa dan op de Verenigde Staten. Opvallend is wel dat de meeste complexen kleiner zijn, driekwart gehuurd en ook minder bezoekers trekken dat het Kinepolis-gemiddelde. Nog opvallender is de veel lagere rendabiliteit per bezoeker. Daar komt het sterke managementteam van Kinepolis van pas om daar de komende jaren verandering in te brengen en de winstgevendheid op te krikken. Het gaat razend snel bij de veruit grootste Belgische bioscoopuitbater. In vier jaar ging het van 23 naar 94 bioscoopcomplexen. De jaarresultaten over 2017 bewijzen dat die expansiegolf tot nog toe vlekkeloos is verlopen. We zien het klassieke patroon. Er is sprake van een toename van het aantal bezoekers met 6,2 procent tot 25,3 miljoen. De stijging is op de eerste plaats het gevolg van de expansie. In de loop van de tweede helft van 2016 was er de opening van twee nieuwe bioscopen in Nederland (Breda en Utrecht Jaarbeurs), een in Frankrijk (Fenouillet) en een in Spanje (Granada). Daar komt voor de laatste drie weken van 2017 (de belangrijkste weken van het jaar) al de overname van Landmark Cinemas bij, goed voor 1,07 miljoen extra bezoekers. De beste scorende blockbusters uit Hollywood hadden duidelijk een grotere impact dan in 2016, met als uitschieters Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, Despicable Me 3 en Beauty and the Beast. De toename van het aantal bezoekers werd wel beheerst door Nederland (+15,4%), want in België (+0,0%), Frankrijk (+0,2%) en Spanje (-0,5%) stagneerde het aantal bezoekers. Met het klassieke patroon bedoelen we dat de omzet met een klim van 9,4 procent tot 355,4 miljoen euro meer dan de bezoekersaantallen is gestegen door hogere opbrengsten per bezoeker, de toegenomen inkomsten uit schermreclame en vastgoed. De toename van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) is ook weer hoger dan de omzetklim. Vorig jaar bedroeg de rebitda-toename 10,3 procent tot 104,3 miljoen euro of een stijging van de rebitda-marge van 29,1 naar 29,3 procent. Per bezoeker geeft dat een stijging van 3,97 naar 4,12 euro. Opnieuw een straffe prestatie. In België maakt de rebitda per bezoeker zelfs een sprong van 6,55 naar 6,96 euro per aandeel omdat er in 2017 voor het eerst in de geschiedenis maanden waren dat de gemiddelde uitgaven per bezoeker boven 5 euro uitkwamen. De recurrente bedrijfswinst (rebit) ging er in 2017 met 10,9 procent op vooruit, tot 74,0 miljoen euro. De netto financiële schuld stond op 31 december op 224,3 miljoen euro of 54,6 miljoen euro meer dan eind 2016 of een stijging van 1,79 naar 2,15 keer de rebitda. Dat blijft wel laag in vergelijking de meeste andere bioscoopuitbaters. Het dividend wordt voor de veertiende keer op rij verhoogd, naar 0,9 euro per aandeel bruto (+3,4%).Voor 2018 mogen we een veel grote sprong in omzet dan in winst verwachten door de overname van Landmark Cinemas (veel complexen met lage rendabiliteit). De bioscoopuitbater is behalve een kasmachine ook een groeimachine geworden. Helaas is de waardering te pittig (ruim 14 keer verwachte verhouding ev/rebitda 2018) voor een koopadvies. Wel eentje om te koesteren.Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 57,80 euroTicker: KIN BBISIN-code: BE0974274061Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,58 miljard euroK/w 2017: 39Verwachte k/w 2018: 35Koersverschil 12 maanden: +22%Koersverschil sinds jaarbegin: +4%Dividendrendement: 1,6%