Deze keer was vooral een zwakkere dollar de storende factor. De omzet kwam in de eerste zes maanden uit op 267,5 miljoen euro. Dat is 8,6 miljoen euro of 3,3 procent meer dan in de eerste helft van 2017. De vergelijkbare omzetgroei tegen constante wisselkoersen ligt op 5,0 procent. Dat cijfer lag in lijn met de verwachtingen en was ook nog vergelijkbaar met de cijfers van het boekjaar 2017.
...

Deze keer was vooral een zwakkere dollar de storende factor. De omzet kwam in de eerste zes maanden uit op 267,5 miljoen euro. Dat is 8,6 miljoen euro of 3,3 procent meer dan in de eerste helft van 2017. De vergelijkbare omzetgroei tegen constante wisselkoersen ligt op 5,0 procent. Dat cijfer lag in lijn met de verwachtingen en was ook nog vergelijkbaar met de cijfers van het boekjaar 2017. De belangrijkste groeimotoren blijven enerzijds de verdere mondialisering van Lotus Biscoff,zowel het speculaaskoekje als de -pasta, en anderzijds de verdere ontplooiing van de gezonde snacks (Bear, Nakd en Trek)in almaar meer landen . Zo was er in de Verenigde Staten opnieuw sprake van een dubbelcijferige omzettoename voor Biscoff. Al 75 procent van de Amerikaanse retailketens heeft Lotus Biscoff in de rekken opgenomen, maar de penetratie blijft beneden 5 procent. Het frequente gebruik kan dus nog veel hoger en niemand hoeft zich dus zorgen te maken over het groeipotentieel van het bedrijf uit het Oost-Vlaamse Lembeke. De Verenigde Staten zijn zo nog wat belangrijker geworden in het groeiverhaal. Ook de gezonde snacks lieten een dubbelcijferige stijging optekenen in de eerste jaarhelft. De groei komt wel niet vanzelf. Dat blijkt uit de resultaten. De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) is minder snel gestegen dan de omzet: plus 2,2 procent tot 54,9 miljoen euro. Daarmee bleef de rebitda iets onder de gemiddelde verwachting van de analisten. Lotus Bakeries geeft immers meer uit aan (nationale) tv-campagnes zoals in het Verenigd Koninkrijk en ze zijn nieuwe mensen aangeworven om de toekomstige groei te verzekeren. De rebitda-marge verzwakte daardoor een beetje van 20,7 procent voor de eerste helft van 2017 naar 20,5 procent voor de eerste zes maanden van dit jaar. De recurrente bedrijfswinst (rebit) klom wat meer (+2,5%). Dankzij lagere financiële lasten en belastingen steeg de nettowinst met 7,5 procent sterker dan de omzet: van 31,85 naar 34,24 miljoen euro, of van 39,25 naar 41,92 euro per aandeel (+6,8%). De uitdagingen voor de komende jaren kunnen we in twee dingen samenvatten. Vooreerst 'lekker' zo gezond mogelijk maken en daarnaast 'gezond' zo lekker mogelijk maken. Om de aanhoudende groei van Lotus Biscoff te ondersteunen, werkt Lotus in de VS voort aan de bouw van de eerste speculaasfabriek buiten België. De bouw zou in de tweede jaarhelft van 2019 af moeten zijn. De VS zijn sinds 2016 de grootste markt voor Lotus Biscoff, maar er is nog een hele weg af te leggen. Om de positie in de gezonde snacks verder te verstevigen, deed de groep een nieuwe overname in het Verenigd Koninkrijk. Kiddyliciousiseen innovatief bedrijf dat voedzame tussendoortjes voor baby's, peuters en kleuters op de markt brengt. Het prijskaartje bedroeg afgerond 60 miljoen euro. Het Lotus-aandeel presteert, in tegenstelling tot vorig jaar, wel weer als vanouds beter dan de Bel-20-index, al ging het aandeel wat terug op de halfjaarcijfers. De waardering lijkt pittig tegen 30 keer de verwachte winst 2018. Maar er worden tegenwoordig forse prijzen betaald voor producenten van gezonde tussendoortjes. Als we die prijzen verrekenen bij Lotus Bakeries, wordt de waardering acceptabeler. We hebben het aandeel in de voorbeeldportefeuille opgenomen voor het enorme groeipotentieel op lange(re) termijn.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AKoers: 2500 euroTicker: LOTB BBISIN-code: BE0003604155Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,08 miljard euroK/w 2017: 31Verwachte k/w 2018: 30Koersverschil 12 maanden: +6%Koersverschil sinds jaarbegin: +17%Dividendrendement: 0,8%