We hebben het nog eens nagekeken: het recentste stuk dat we over Inditex (voluit Industria de Diseno Textil), de maatschappij boven de uiterst succesvolle kledingketen Zara, hebben geschreven, had als titel 'dure topkwaliteit'. Inditex is een gigantisch succesverhaal. Aan het einde van het afgelopen boekjaar (afgesloten op 31 januari) waren er wereldwijd 2118 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden in 94 landen. Hoewel de groep 65 procent omzet en zelfs 70 procent van de winst uit de Zara-winkels haalt...

We hebben het nog eens nagekeken: het recentste stuk dat we over Inditex (voluit Industria de Diseno Textil), de maatschappij boven de uiterst succesvolle kledingketen Zara, hebben geschreven, had als titel 'dure topkwaliteit'. Inditex is een gigantisch succesverhaal. Aan het einde van het afgelopen boekjaar (afgesloten op 31 januari) waren er wereldwijd 2118 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden in 94 landen. Hoewel de groep 65 procent omzet en zelfs 70 procent van de winst uit de Zara-winkels haalt, bestaat ze uit acht merken (naast Zara ook Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe), 7475 verkooppunten in 94 markten en ruim 150.000 personeelsleden.Zara/Inditex werd zo'n sterk groeiverhaal door een flexibel, geïntegreerd businessmodel. Design, productie, logistiek en verkoop zijn perfect op elkaar afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen door de ontwikkeling van liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Feedback van klanten zorgt voor eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Maar ook in kledingretail zet het onlineverhaal door en komt de schaduw van Amazon opzetten. Zara/Inditex lijkt daar goed zijn streng te trekken met intussen een aanwezigheid in 45 markten. De onlineverkopen zijn afgelopen boekjaar met 41 procent gestegen en maken nu 10 procent uit van de omzet, zelfs 12 procent in de landen waar het online al aanwezig is. Toch blijven er twijfels over de rendabiliteit online. In het boekjaar 2017-2018 (afsluitdatum 31/1) haalde het een omzet van 25,3 miljard euro, 9 procent meer dan in het vorige boekjaar. Maar de bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met slechts 3,8 procent naar 5,28 miljard euro. De ebitda-marge kalfde dus af van 21,8 naar 20,8 procent, het laagste cijfer in tien jaar. De twijfels zijn dus niet volledig weg. Om het scepticisme te counteren, wordt het dividend met 10,3 procent opgetrokken tot 0,75 euro per aandeel.Door de twijfels was de erg hoge waardering niet langer houdbaar. We betalen dan ook niet meer tot 30 keer de winst of meer, zoals de jongste jaren gebruikelijk was, maar 22 keer de verwachte winst voor 2018-2019 en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) van 12,5. Dat is een stuk redelijker en doet ons twijfelen over een adviesverhoging. Maar voorlopig blijven we toch bij ons neutraal advies (rating 2A).