Omschreven worden als 'frisdrankenreus' horen ze op de hoofdzetel in Atlanta niet graag. De gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde verkoop van frisdranken over de voorbije vier jaar bedraagt immers 0 procent. Een groeiend gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream).
...

Omschreven worden als 'frisdrankenreus' horen ze op de hoofdzetel in Atlanta niet graag. De gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde verkoop van frisdranken over de voorbije vier jaar bedraagt immers 0 procent. Een groeiend gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream). Coca-Cola Company bezit nog steeds vier van de zeven populairste frisdranken ter wereld (Coca-Cola 23,7% wereldmarktaandeel, Sprite 5,9%, Fanta 4,6% en Diet Coke 4,0%) en beschikte vorig jaar over een wereldmarktaandeel van 40,2 procent. De winstgroei per aandeel was de voorbije jaren echter alles behalve sprankelend. In de periode 2014-2017 bedroeg de winst per aandeel respectievelijk 2,04 dollar per aandeel, 2,00 dollar en twee keer 1,91 dollar per aandeel. Logisch dat het aandeel helemaal niet meedeed met de algemene hausse op Wall Street. De afgelopen 5 jaar presteerde het aandeel net geen 50 procent (49,2%) slechter dan de bekende beursgraadmeter. Maar de jongste weken lijkt er weer schwung te zitten in het aandeel (4% beter dan de index de afgelopen 3 maanden). De winst van 61 dollarcent per aandeel lag niet alleen boven de analistenconsensus van 60 dollarcent, maar was ook de hoogste kwartaalwinst per aandeel sinds het tweede kwartaal van 2015. Het omzetcijfer van 8,9 miljard dollar lag ook beduidend boven de gemiddelde analistenverwachting van 8,54 miljard dollar.De vorig jaar aangestelde topman (CEO) James Quincey duwt nog wat harder in de richting zijn voorganger Muhtar Kent was ingeslagen. De portefeuille moet opschuiven naar 'gezondere' dranken. De focus ligt op minder suiker (Coca-Cola Zero zag opnieuw een dubbelcijferige groei in het tweede kwartaal) en de expansie van drankjes met weinig of geen suiker (waters, waters met een smaakje, fruit- en groentesappen, plantaardige en biologische drankjes, energiedrankjes en (ijs)koffie & -thee). Vorig jaar alleen werden ruim 200 nieuwe producten of varianten van bestaande dranken gelanceerd. Bij ons zijn FuzeTea(combinatie van vruchtensap met ijsthee) en AdeZ(granendranken) voorbeelden van recente lanceringen. Een aantal (overgenomen) merken is intussen uitgegroeid tot internationale succesverhalen, zoals Innocent Smoothies (gekocht in 2009, omzet intussen verdrievoudigd), Jugos del Valle (waarde vervijfvoudigd) en het biologische merk van ijsthee Honest. In twee jaar kon de multinational met meer dan 500 merken het aantal blockbusters (producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard dollar) opdrijven van 16 naar 21. Daarnaast ontpopt Quincey zich ook als kostenbespaarder, door een bijkomende knip in de uitgaven van 800 miljoen dollar. Het management kon dan ook 8 à 10 procent winstgroei per aandeel voor dit jaar in het vooruitzicht stellen (analistenconsensus 2,08 dollar per aandeel). De resultatenverbetering komt overigens niet te vroeg als Coca-Cola zijn status van dividendgroeier (van 19 dollarcent per aandeel in 2008 naar 39 dollarcent dit jaar) wil aanhouden, want haast 77 procent van de winst wordt besteed aan dividenden, het hoogste peil van dit decennium.ConclusieNa een pauze van bijna twee jaar beginnen we opnieuw met een actieve(re) opvolging van het aandeel Coca-Cola. De waardering is met 22 keer de verwachte winst 2018 nog altijd die van enkele jaren geleden, maar er is wel hoop en verwachting dat we weer voor een periode van groei voor de winst per aandeel staan. We gaan over tot een adviesverhoging omdat we nu wel stijgingspotentieel zien bij een verdere bevestiging van de kentering.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AKoers: 46,65 dollarTicker: KO USISIN-code: US1912161007Markt: NYSEBeurskapitalisatie: 198,4 miljard dollarK/w 2017: 23,5Verwachte k/w 2018: 22Koersverschil 12 maanden: +5%Koersverschil sinds jaarbegin: +2%Dividendrendement: 3,3%