De resultaten over het tweede kwartaal en over de eerste jaarhelft tonen aan dat een explosie van de kosten de winstgevendheid zwaar onder druk zet.
...

De resultaten over het tweede kwartaal en over de eerste jaarhelft tonen aan dat een explosie van de kosten de winstgevendheid zwaar onder druk zet.In de eerste jaarhelft daalde de bedrijfscashflow met 16 procent en de bedrijfswinst met 28 procent. Zonder rekening te houden met het onlangs overgenomen Radial, stegen de inkomsten met 34 miljoen euro, terwijl de kosten aandikten met 89 miljoen euro. Die kostenstijging is voor een grote helft te wijten aan de kostenbasis van de overnames, de kleine helft wortelt in een organische stijging van de kosten. Die discrepantie tussen inkomsten en kosten, samen met de ontgoochelende resultaten van Radial, nam de beleggers tegenvoets en stuurde de koers zuidwaarts. Het tweede kwartaal bracht geen nieuwe ontgoochelingen, maar ook nog bijlange geen positieve kentering. Vooral in het vierde kwartaal zal de groei bij de binnen- en buitenlandse logistieke activiteiten boter bij de vis moeten leveren, of een nieuwe pandoering dreigt voor de koers. Ook een betere kostencontrole is een must, wat mogelijk is als onder meer het absenteïsme daalt en de problemen bij het sorteercentrum Brussels X afnemen.Het is ironisch dat uitgerekend de fel geplaagde divisie mail & retail, zeg maar het klassieke postverkeer, de meubelen redde in het tweede kwartaal. Omdat de daling van het binnenlandse postvolume beperkt bleef tot 4,3 procent, steeg de omzet van die divisie zelfs lichtjes, onder meer dankzij een hogere postzegelprijs. Die omzetstabilisatie is echter niet duurzaam. Bpost verwacht dat de volumedaling van het postverkeer geleidelijk zal oplopen tot 9 procent per jaar tegen 2022. Die aderlating kan bpost maar gedeeltelijk compenseren door hogere prijzen en productiviteitswinsten. Om de winst te stabiliseren en het dividend van 1,31 euro per aandeel te kunnen verdedigen, moeten de groeimotoren hun steentje bijdragen aan de resultaten. Voorlopig valt dat tegen. De logistieke activiteiten boeken in zowel binnen- als buitenland een spectaculaire stijging van de omzet, maar de winstgevendheid blijft achter door een al even spectaculaire stijging van de kosten. De divisie parcels en logistics zag in de eerst jaarhelft de bedrijfswinst verschrompelen van 42 naar 15 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, onder meer door afschrijvingen en verliescijfers bij Radial. Dat is een daling met 65 procent. Bpost wacht de uitdaging de snel stijgende volumes te vertalen in een navenante stijging van de winst. Radial presteert intussen naar het beeld van bpost. Zowel een nieuwe ontgoocheling als een positieve kentering bleef in het tweede kwartaal uit. De omzet steeg een fractie dankzij meer inkomsten uit bestaande klanten, maar de bedrijfscashflow bleef maar nipt boven water, ondanks een verbetering van de productiviteit. Op het niveau van het bedrijfsresultaat is Radial flink verlieslatend. Bpost houdt vast aan de verwachting dat de logistieke speler tegen 2022 tussen 100 en 120 miljoen dollar bedrijfscashflow zal genereren. Het voor logistieke spelers zo belangrijke vierde kwartaal moet een nieuwe indicatie geven of dat een haalbare kaart wordt.ConclusieHet zeer hoge dividendrendement van bijna 10 procent weerspiegelt het zoekgeraakte vertrouwen. De belofte van een stabiel dividend is mogelijk als de kosten onder controle raken en Radial beter presteert. Dat zijn heel wat voorwaarden, maar ze zijn zeker niet onhaalbaar. De lage waardering compenseert de gestegen risico's. Het advies blijft 'houden'.Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 13 euroTicker: BPOSTISIN-code: BE0974268972Munt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,8 miljard euroK/w 2017: 15Verwachte k/w 2018: 9Koersverschil 12 maanden: -44%Koersverschil sinds jaarbegin: -48%Dividendrendement: 9,9%