Het zijn inderdaad geen gemakkelijke tijden voor aandeelhouders van luchtvaartmaatschappijen. En al helemaal niet voor aandeelhouders van de fusiemaatschappij AirFrance-KLM. De Frans-Nederlandse groep zit al enkele maanden zonder topman (CEO) nadat Jean-Marc Janaillac in mei boos en ontgoocheld is opgestapt omdat het Franse personeel een zoveelste loonvoorstel had afgeschoten en de sociale onrust bij de luchtvaartmaatschappij deed voortduren. Het bedrijf zelf geeft aan dat het eerder eind augu...

Het zijn inderdaad geen gemakkelijke tijden voor aandeelhouders van luchtvaartmaatschappijen. En al helemaal niet voor aandeelhouders van de fusiemaatschappij AirFrance-KLM. De Frans-Nederlandse groep zit al enkele maanden zonder topman (CEO) nadat Jean-Marc Janaillac in mei boos en ontgoocheld is opgestapt omdat het Franse personeel een zoveelste loonvoorstel had afgeschoten en de sociale onrust bij de luchtvaartmaatschappij deed voortduren. Het bedrijf zelf geeft aan dat het eerder eind augustus zal worden alvorens een nieuwe CEO zal worden aangesteld. Geruchten zijn er volop. Sommige bronnen hebben het steevast over een niet-Europeaan als nieuwe topman. Maar ook de CEO van de KLM-afdeling, Pieter Elbers, wordt genoemd. De bedrijfswinst (ebit) kwam met 345 miljoen euro in de eerste jaarhelft flink uit boven de gemiddelde analistenverwachting van 247 miljoen euro, ook al lag het cijfer 41 procent lager dan in de eerste helft van vorig jaar. De omzet lag met 12,43 miljard euro een fractie (+0,8%) boven het cijfer voor de eerste helft van 2017. Door de heisa in Frankrijk, met een dozijn stakingsdagen, kwam wel zowat 90 procent van het resultaat van de KLM-divisie. De fusiemaatschappij wist vooral te scoren met een sterke prijszetting in het premiumsegment op de middellange afstand. De markt reageerde alvast enthousiast. Maar wie ook de nieuwe topman wordt, de uitdagingen voor de groep en voor de sector blijven bijzonder groot. Op de korte(re) afstanden is er de heftige concurrentie met de lagekostenmaatschappijen, al zou een aanhoudende conflict bij Ryanairmisschien wel even een kans kunnen bieden. Op de (middel)lange afstanden en in het premiumsegment zijn er de spelers uit het Midden-Oosten en Azië, zoals Qatar Airways, die het niet gemakkelijk maken voor de Europese spelers, die toch met een zware kostenstructuur opgezadeld zijn.AirFrance-KLM zal nog niet snel een goede langetermijninvestering zijn, maar het aandeel is wel spotgoedkoop tegen 6,5 keer de verwachte winst 2018, 1,1 keer de boekwaarde en een verhouding van de ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van amper 3. Al geruime tijd stond het aandeel (terecht) op 'verkopen' bij ons. Maar na de koershalvering in enkele maanden, een mogelijk positiever momentum met de nieuwe CEO is er op basis van de extreem lage waardering de komende maanden een tradingkans voor de risicobewuste belegger. Vandaar de (tijdelijke) adviesverhoging naar 'koopwaardig' (rating 1C).